om klubben

Välkommen till Habo Sportdansare,
vi är en ideell förening i Habo kommun
Som Har Dans Kurser i bl.a. Bugg och Fox
och vi brinner för socialdans.

om klubben

Habo Sportdansare bildades den 3 mars 1999 av ett gäng entusiaster som tyckte att det här med dans var det roligaste som fanns och sedan dess har vi bedrivit kursverksamhet för att utveckla dans som passar på socialdansgolvet.
Vi har ett gäng dansinstruktörer, eldsjälar och medlemmar som arbetar för att uppnå vårt gemensamma mål: Att driva en ideell dansklubb där alla kan vara med och dansa i en härlig gemenskap.
Genom åren har vi provat på olika förningstekniker inom bugg och nu utvecklat vårt eget framgångsrika sätt att lära ut bugg. Inom fox har vi varit nyfikna och med foxtroten som grund har vi utarbetat ett material som lämpar sig väl till en intensivkurs för att göra den mest oerfarne till en dansant foxare på socialdansgolvet.
Under några år fanns också möjligheten att tävla genom Habo sportdansare med flera fina vinster, vilket vi är stolta över!

Habo Sportdansare är medlem i Svenska Danssportsförbundet och är därigenom ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund.

Vår målsättning är att alla skall få en chans att upptäcka hur roligt och trevligt det är att dansa, få motion och träffa nya vänner samtidigt som man lär sig något nytt oavsett ålder.

Vi arbetar efter tanken att dansen utvecklar människor positivt såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt. Alla som vill, oavsett religion, ålder, kön, nationalitet, fysiska och psykiska förutsättningar, får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet vilket motsvarar vår klubb.

Vi önskar att vår verksamhet ska ge upplevelser och skapa kontakt mellan människor.
Våra medlemmar får vara med och bestämma om och ta ansvar för vår verksamhet. Att delta i vår verksamhet ska ge/skapa en kamratlig och trygg social gemenskap.

Vår verksamhet drivs av ideella krafter, såväl styrelse som kursledare och meddansare. Vill du engagera dig kan du komma i kontakt med oss under kurser/socialdans eller via mail:
info@habosportdansare.se

Vår kursverksamhet:
Vår kursverksamhet består av nybörjarkurser upp till avancerade kurser i bugg och fox. Vi riktar oss till alla åldrar men har för närvarande ingen riktad barn- och ungdomsverksamhet. Vi anordnar även helg- och extrakurser i bugg och fox.
Föreningen jobbar aktivt med att erbjuda kompetenta ledare samt utbildningar till våra aktiva!Våra ledare utbildas varje år, både externt och internt.
Vår ambition är att ta in duktiga externa instruktörer varje år för att utveckla vår egen dans men också för att locka fler dansare att upptäcka Habo Sportdansare.
Vår ambition är att sätta Habo Sportdansare på kartan genom våra socialdanser, vi arbetar starkt för tillväxt av den sociala dansen.
Att dansa är glädje, motion och en social aktivitet.
Se mer under fliken DANSKURSER

Villkor anmälan och betalning
Du anmäler dig till våra kurser via vår hemsida eller dans.se.
När du anmält dig får du direkt en anmälningsbekräftelse per e-post (detta inte är ett antagningsbesked). När vi behandlat din anmälan, vanligen efter anmälningsperiodens slut, skickar vi information till dig om du blivit antagen eller står i kö till sökt kurs.
Om du först får besked om att du står i kö, finns det fortfarande chans att få plats till kursen. Vid avbokningar i antagningsprocessen erbjuds platsen till nästa person/par på tur
Har du blivit antagen innehåller ditt antagningsbesked information om hur du betalar din kurs.
Medlemskap krävs på alla kurser!
I antagningsprocessen tillämpas “först till kvarn” vilket innebär att vi antar anmälningar i den ordning de kommer in. Vi brukar vanligen ta in överskott av följare för att i så stor utsträckning som möjligt låta alla få uppleva dansen.

Möt styrelsen och övriga förtroendevalda